Bergman & Bevings Delårsrapport 1 april – 30 juni 2024

16.07.2024

Första kvartalet (1 april-30 juni 2024)

• Nettoomsättningen ökade med 2 procent till 1 253 MSEK (1 228).
  • Resultatet (EBITA) ökade med 13 procent till 119 MSEK (105) och EBITA-marginalen stärktes till 9,5 procent (8,6).
  • Resultatet efter skatt ökade med 21 procent till 58 MSEK (48).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade med 8 procent till 194 MSEK (179).
  • Två förvärv, varav ett efter periodens utgång, har genomförts med en total årsomsättning om cirka 75 MSEK.
  • För den senaste tolvmånadersperioden uppgick resultatet per aktie såväl före som efter utspädning till 7,40 SEK, att jämföra med 7,15 SEK för räkenskapsåret 2023/2024.

VD:s kommentar

Ett kvartal som för oss närmare våra mål

Inledningen på det nya verksamhetsåret innebar en fortsatt positiv utveckling av resultat, lönsamhet och kassaflöden. EBITA steg med 13 procent till 119 MSEK (105), EBITA-marginalen ökade till 9,5 procent (8,6) och vi har nu förbättrade resultat 18 kvartal i följd.

Omsättningen ökade med 2 procent under kvartalet. Organiskt såg vi dock en nedgång med 7 procent, vilket huvudsakligen beror på en svagare underliggande efterfrågan inom både bygg- och industrisektorerna. Vi bedömer dock att efterfrågan har stabiliserats på nuvarande nivå. Bolag med låg lönsamhet fortsatte fasa ut lågmarginalaffärer, vilket har bidragit till att täckningsgraden ökade med drygt en procentenhet under kvartalet och ytterligare effektiviseringar har lett till att omkostnaderna i jämförbar koncernstruktur fortsatte att minska. Vi fortsatte att reducera rörelsekapitalet och organiskt minskade lagren med drygt 200 MSEK jämfört med föregående år. Kombinationen av ökat resultat och lägre rörelsekapital ledde till att lönsamheten (R/RK) förbättrades till 27 procent (22). Det starkare rörelseresultatet, tillsammans med att vi nu möter kvartal med snarlika räntenivåer, medförde att vinsten före skatt ökade med 19 procent till 74 MSEK (62). Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 194 MSEK, vilket möjliggjorde fortsatt minskning av koncernens operativa nettolåneskuld, trots genomförda förvärv.

Nya divisionsnamn markerar vår utvidgade förvärvsstrategi

Inför det nya räkenskapsåret bytte vi namn på våra tre divisioner för att bättre återspegla vår strategiska utveckling och koncernens breddade inriktning. Divisionerna heter nu Core Solutions, Industrial Equipment och Safety Technology. Bolagen i Core Solutions erbjuder produkter och lösningar som ingår som en del av kundens slutprodukter, exempelvis infästningsprodukter, metallinnertak och brandtätning för fartyg. Industrial Equipment levererar lösningar såsom verktyg, instrument och maskiner som behövs för att färdigställa slutkundens produkter. Safety Technology fokuserar på säkerhetsprodukter och lösningar inom exempelvis person-, områdes-, teknisk- och brandsäkerhet.

Vår förvärvsambition är orubbad

Sedan räkenskapsårets början har vi genomfört två nya förvärv. Det första förvärvet var Maskinab, en ledande leverantör av maskiner för plåtbearbetning till främst svenska industrikunder. Tillsammans med vårt bolag Belano, som verkar i samma nisch men mot byggmarknaden blir vi ledande inom plåtbearbetningsmaskiner för bygg och industri. Senaste förvärvet var Spraylat, en ledande aktör som tillverkar och säljer tillfälliga skyddsbeläggningar för fönsterytor. Då båda dessa bolag har en lönsamhet över 45 procent kommer vårt fokus för dessa bolag att vara tillväxt. Vi ser fortsatt goda marknadsförutsättningar att förvärva högkvalitativa, nischade B2B-företag i linje med vår förvärvsambition och vi har nödvändiga likvida medel, över en miljard kronor, för att finansiera och genomföra förvärv.

Stark tilltro till vår decentraliserade styrmodell

Flera av våra verksamheter möter en svag efterfrågan, men vi har stark tilltro till vår decentraliserade styrmodell där vi agerar bolag för bolag. Bland annat genomförs effektiviseringar och förbättringar av produktmixen för att stärka bolagen kortsiktigt, men också positionera dem för att framöver möta en starkare marknad. I bolag med tillväxtpotential och tillfredsställande lönsamhet investerar vi för tillväxt. Koncernens breda exponering med 31 affärsenheter i olika sektorer kombinerat med vår förvärvsstrategi gör oss väl rustade att fortsätta leverera på våra finansiella mål.

Stockholm i juli 2024